الجمعة، 29 أبريل 2011

البــّـنوره المسحــوُره

 
 
من نبع ليلَه سَـقـّـاك
خلاّك مسكت سـَمـّاك
و أما إلتفت وراك
قام وسط بحره رمـّاك
فعطشت مشربتش
يا غريق و لا وصلتش

قلبك شبكته في قلب كان ,,,
 مسجون في بــّـنوره
متعلقه تحت السما ومن زمان,,,
 سلالمها مكسوره

طوحت قلبك في الفضي
و فردت حلمك ع المدي
و يادوبك الحلم إبتدي
فجأة إنقضي
أتاريك يا قلبي زرعت حلم
جذوره مبتوره
في جزيره مهجوره

غرقان يا قلبي هنــّاك
و الحيره موج غطــّاك
ولا طوق نجاه ويــّاك
يا قلبي بترجــّاك
هوه إنته متعبتش !؟
و اللي إنته مفهمتش !؟

ألواّن و محبوسه في إطار ,,,
 بتنادي و تقول فـُـكني
و الصوره في حالة إنهيار ,,,
 فجريت عليها و سبتني

أتاريها زيف حاضن كيان
متداّري في الضعف اللي بان
و إللي إنته شفته أبيض ده كان
إسود جبان
و أتاريك يا قلبي كسرت قيد
بــّـنوره مسحوره
مسكونه في الصوره
.

الاثنين، 25 أبريل 2011

مُـجــــــرد حجـات



فـِضل بعد منك ...
 شوية حجات
رسايل قديمه
و ورده حزينه
و مزيكا هاديه
و شيء من إيديكي
و ضحكه في عنيكي
وريحتك في صورك
و صوتك في قلبي
 بيحكي حكايات
و بيقول حجات
شويـة حجــات
و رغم إن بـُـعدك ...
 بيجرح سـّـعات
و يدبح سـّـعات
تملي حجاتك في حضني تبات
ما أنا بعد منك
 سكـِـنت الحجات
ما أنا بعد منك
 حياتي الحجات
مسـِـكت في حجاتك
و سـِـبت الحياة
فيه ناس قالوا ... عايش
و ناس قالوا ... ميت
و ناس قالوا ... عايش
 و قلبه إللي مات
و أصبح رفات
في وسط الحجات

شويـة حجــات
و قضبان حجاتك
 بتعلي في سكات
و أنا جوه سجنك
 و واقف ثبات
بضـُـم في حجاتك
و روحي في شـَـتات
و ألملم في قلبي
كأنه فـُـتات
في وسط الأهـّات
صبح ذكريات
و شايفه بيبكي
و يضحك سعات
علي وقت فات
و حبة حجات
بقت مفردات
شويـة حجــات
شـوية حجــات
و أتاري إن حبك ...
 مُجـرد ... حجـات

.


الجمعة، 15 أبريل 2011

يـَـّـقيني بربــي بـِـ يـقــِـيـني


... قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن  رَّحْمَةِ الله ...
                                                                                                             صدق الله العظيم


في مره الفرح كان سهران
مع الأحزان بيتسامروا
و يتسلوا
وكانت ليله بدريه
بنسمة صيف منديه
و كان الفرح مش مبسوط
و كان سرحان
و كان الحزن بيظقطط
و كان فرحان
فـقام الفرح جاب سيرتي
يا دوب لمح
و قال إسمي
ما بين سطرين كده في جمله
سيادة الحزن قام كشر
و متنطط
و متعفرط
و كف في كف بيخبط
و قال ماله سعادة البيه ؟
فرد الفرح قام قايل
يجوز بكره أعدي عليه
سيادة الحزن قام قايم
و متظربن
وشد الفرح من ودنه
و راح سألوه
تزوروا ليه ؟
بمناسبة إيه ؟
و تعمل إيه ؟
أنا مش قلت ميت مره
مفيش أفراح تعدي عليه ... !
فرد الفرح بإستحياء
و قام قايل
بقالي سنين مزُرتوشي
و مشفتوشي
و مش عارف جراله إيه ؟
وحشني ... و قلت لو يعني
ده لو ينفع ... !
أفوت مره
و أمسي عليه
فقام الحزن متنهد ... وساب ودنه
و قام قاله
متقلقشي
أنا يوماتي بعدي عليه
دنا في الروحه و الجايه
بناكف فيه
يادوبك زرته من حبه
مليت قلبه
و بوست عنيه
و كلمه في وسط حدوته
و قاله نغير الموضوع
لقيت الفرح قام طاوعه
و قال إوكي ... !
***
يا فرح إن كنت هتجيني
متفرقشي
مهاعشمشي
لكن برضوا متقـلقشي
مفيش أبواب هنا تردك
يا حزن إن كنت تبليني
متفرقشي
مهاغضبشي
أنا ثابت مبهربشي
و مفيش أسوار هنا تصدك
لا بهجة فرحه ترضيني
لا سـُـهد في حزن يـُـثنيني
مفيش في الكون ينسيني
بإن الدنيا دي فانيه
و إن اللي يعليني
و يبنيني
إيمان قلبي بكلام ربي
و كلام ربي قصاد عيني
لا يُعلي عليه
إيماني بربي يكفيني
و يحميني
يـَـقيني بربي بـِ يقــِـيـني
و عايش بيه
.

الاثنين، 21 مارس 2011

فـي عيــدك يــّـــمه





في عيدك يـّـمه
مش عارف أجبلك إيه ؟
و أنا أعمل إيه؟
مهو إنتي العيد
وجودك عيد
وحضنك عيد
طب أعمل إيه ؟
أجبلك قلبي ؟
مش نافع
عشان قلبي أنا ملكك
أجبلك روحي ؟
مش نافع
عشان روحي تدوب عشقك
أجبلك عيني ؟
مش نافع
عشان مش راح تشوف صورتك
طب أعمل إيه ؟
هجبلك بكره
و أهديكي الأمل كله
و أصون فجرك
و أبوس إيدك
و أبوس خدك
و هرسم ع القمر
رســـمك
و من تاني
راح أغزل
في الضلوع
إسمــك
و ألف الشمس في جبيني
و أنورلك طريق أخضر
و لو تخلص بحور المـّي
راح أرويكي
ببحور دمي
ودموع عيني
و هغزلك في شال فضه
و أروح من نبعك أتوضي
و أقول للكون
دي ست الكل
نتمني الرضا ترضا
في عيدك يــّـمه
كل الكل بيحبك
و أنا محتار
و مش عارف أقول كلمه
سوي كلمة
أنا يــّـمه
أنا بحبك


.

السبت، 5 مارس 2011

مسروقــه منـي أحـــــلامي




أنا تايه
و متشتت
و متبعتر في ميت سكه
و متغمم
و حاجه في خطوتي شابكه
و متكمم
وحاجه في صرختي ماسكه
و إيه هيه ؟
مانيش عارف
لكن أسلاك كتير شايكه
و اّه مبدوره ع السكه
أنا تايه
و متشتت
ما أنا لوحدي
أنا و حيرتي
في ميت ربكه
أنا بنفسي
لقيت نفسي
مجرد حبر علي ورقه
* * *
أنا حاير
و ليه مسروقه أحلامي !؟
وليه هربانه أيامي !؟
و ليه بتموت ؟
دنا الثاير
و شفت الحلم في منامي
و كان بيخطي قدامي
و كان مبسوط
ده أنا بنفسي
رميت يأسي
و قلت الدنيا مش فارقه
* * *
أنا و إنته
بقينا إتنين !
ده مش معقول
أنا و إنته
بقينا إتنين !
و كِـترّ القول
أنا و إنته
بقينا إتنين !
و بكره نِـزّول
خُـلاصة القول
مهيش فارقه
ما أنا و إنته
بقينا خلاص
مجرد إسم علي ورقه
.

الخميس، 17 فبراير 2011

دار مصــر أمـــــّـان




علقت شـِـعري في كل مكان
حتي الجدران
و الله ما خليت
وسمعت زغروطه إنطلقت
هزت رجت
أركان البيت
يا إخونا ده الفرحه جميله
و إحنا الليله
أصحاب البيت

علقت شـِـعري علي كتافي
ومشيت حافي
وبقول أشعار
وسط الميدان المتعافي
يا نسيم صافي
إحنا الأحرار
والفرحة حضنت أولادنا
و يا جدودنا
يحيا الثوار

علقت شـِـعري و مش هنسي
دم الشهدا
هما الخالدين
يا ورد فتح في جناين
زاهي و باين
كده يملي العين
بـ نبوس إيدين اللي جابتهم
م إحنا إخواتهم
اّه مش ناسيين

علقت شـِـعري و علي فكره
أنا من بكره
همسك فاسي
و أروح أخضر في صحاري
و أبني في داري
و أحضن ناسي
و هجري و يرفرف علمي
و أمسك قلمي
و أرفع راسي

علقت شـِـعري عشان ما أملك
ولا بتملك
غير الأشعار
يا مصر كان مهرك صوتي
و يجوز موتي
برصاصه و نار
ده يومها كان زادي هتافي
و جلدي لحافي
و القلب عمار

علقت شـِـعري عشان مصري
و أجدع مصري
ما إحنا الجدعان
يا مصري ده بلادك حره
و ده كام مره
إتقال في القراّن
بنقولها لبلاد الدنيا
مصر عفيه
دار مصر أمـّـان
.

الثلاثاء، 8 فبراير 2011

عـشــان إنتــه مصـــري




قبل 25 يناير

عشان انت مصرى لازم تعانى
وتفقد كرامتك بكل المعانى
وتحرق فى دمك سنين مش ثوانى
واوعى تصدق كلام الاغانى
بتاع الحضاره وكانى ومانى
ده كله هجايص مايدخل ودانى

عشان انت مصرى العذاب بيناديك
بتبدا فى يومك حاجات بترازيك
فى نومك فى قومك تعكنن عليك
تضايقك ولسه العماص فى عينيك
مافيش ميه تشطف صابونه فى ايديك
وجسمك ملزق وريحتك عاديك
فتلبس وتنزل وفيك اللى فيك

ورايح لشغلك حتحتاج مواصله
ادى المترو واقف وكهربته فاصله
وفى الميكروباص خناقه وحاصله
اوتوبيس فرامله عايزالها وصله
وتوك توك ده تايه ومحتاج لبوصله

بتوصل لشغلك بدم اتحرق
فى زحمه وكتمه وحر وعرق
رئيسك سايبلك كومه ورق
ده غير دمغه ضايعه وملف اتسرق
وفى كام مواطن عامللك قلق
بيشكى تقول له روح اندعق
وعركه وهوجه وشاى اندلق
ومخك خلاص من الصداع اتفلق

هترجع لبيتك ده لو كان فى بيت
هتوصل هتندم ياريتك ماجيت
مراتك بتصرخ خلاص استويت
عيالك بتطلب وهات كيت وكيت
تزعق تهاتى ياناس اتهريت
ولاحد سامعك مهما هاتيت

عشان انت مصرى وده للاسف
فلازم تاسى تعيش تتقرف
وكل الاساسى فى حياتك ترف
فتنسى الكرامه وتنسى الشرف
وتسرق وتنصب او تنحرف
ودمعك بيجرى وجرحك نزف
مش انت اللى مصرى؟؟؟ جتك القرف



ل عم أحمد فؤاد نجم



بعد 25 يناير

عشان إنته مصري و عندك إراده
ودمك يا ولدي ده سكر زياده
وده طبع أهلك في ساعة الولاده
ورغم إن عيشتك كانت قهوه ساده
لكن برضوا حالف تعيشها بسعاده

عشان إنته مصري هتبدأ حياتك
تفكر في بكره وتنسي إللي فاتك
وتبدأ تتكتك و تظبط سعاتك
و خطوه في خطوه هتمشي في سراتك
و من تاني يرجع شموخ أهرماتك
ولازم عدوك يخاف من سكاتك

عشان إنته مصري فتعظيم سلام
لواد شاب عتره وراجل هـُمام
و بنوته حلوه في غاية التمام
وكهل و مـُسنه وطفل و غلام
و مهما راح أكتب ما يوفي الكلام

عشان إنته مصري وفيك من جدودك
و عمرك في لحظه ما تخلف وعودك
قدرت ببساطه تفوق من شرودك
يا شارب عزيمه و راضع صمودك
يا مالك مكانك و مالك حدودك

عشان إنته مصري ده فوق راسي أشيلك
وأديك ناوي ترجع وهتشد حيلك
وعينك مرايتك و قلبك دليلك
هتفتح طريقك وتسلك سبيلك
وتزرع في قمحك و ترسم في نيلك

عشان إنته مصري بترفع في راسك
و روحك في كفك و عارف خلاصك
كأنك معلم كده في وسط ناسك
يا حافظ تاريخك يا حافظ تراسك
و قلمك في إيدك وفي التانيه فاسك

عشان إنته مصري و دمك نزف
علي أرض طاهره وسال و إنجرف
بتحمي في تاريخك و تحمي التحف
و غيرك مطنش وعايش ترف
عشان إنته مصري ؟؟؟ يزيدك شرف
.