الاثنين، 11 أكتوبر 2010

أنــا و الفـــرح متعانديــــــن



الضاحك الباكي 



في ناس الضحك
يربكهُم
و ناس الضحك
يهلـكهُم
و ناس الضحك
يشبـُكهُم
وناس الضحك
مسلكهُم
و ناس تضحك
عشان تهرب من الأحزان
و ناس تانيه متضحكشي
و لو أراجوز
يضحكهُم
و ناس لضحكها بتسرق
وناس تضحك عشان تحرق
و ناس من ضحكها بـِتـّشرق
تخاف وتقول لعله خير
فتكتم ضحكها و تقلق
***
و ناس الدمع
قصتها
و ناس الدمع
غيتها
و ناس الدمع
سكتها
و ناس الدمع
لعبتها
و ناس تِدمع
عشان ترتاح من الأحزان
و ناس تانيه متِدمَعشي
و لو هتموت
بحسرتها
و ناس وخده علي الأحزان
و ناس عايشه علي الأحزان
و ناس جنتهم الأحزان
و ناس الفرح لو زارهم
يقولوُا غلطت في العنوان
***
سعات أضحك علي روحي
و أحاول إني
أتبسم
تنُط في وشي تكشيره
و أحزاني تدوب غيره
من الأفراح
فأدوب حيره
و للتكشيره
أستسلم
كتير جربت إني أضحك
و م الأحزان أكون خالي
و أعيش حالي
و أنسي إني حد حزين
فـــ ألاقي الفرح يرميني
من العالي
لسبع أراضين
بقيت للفرح مـّتطمنش
و حرمت إني يوم أفرح
و تلقي الفرح لو شافني
يروح من سكتي
و يهرب
و أنا مبقتش أتعجب
ولا أستغرب
ما أنا و إنته
خلاص يا فرح
متخاصمين
***
زمان قالوا إللي بيعاند
بيتعاند
فتلقاني
أنا وألفرح متعاندين
و متعاهدين
ما نتواعد
و نتباعد
و أنا من طبعي ماستسلمش
و برضوا ألفرح ماستسلمش
ولا غلطه في يوم جاني


أنا في الدنيا
وحداني
و تلقاني
تملي حزين
و ده عادي
ما أنا و أحزاني
متصاحبين
و متفاهمين
و متعاهدين
و متفقين
ما نتباعد
مهي الأفراح في وسط ألحزن
لا بتقتل
و لا تموُّت
يجوز بيها الدموع هـتفوت
تنسيك أي شيء مكبوت
لكن بالعكس
لو فرحان و زارك حزن
يجوز من فجأة الأحزان
قلوب هتموت


فـأنا قررت إني أحزن
و ألملم فيا أحزاني
و من أحزاني
مش راح أموت


.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق