الأربعاء، 11 نوفمبر 2009

يا ساكن جبين السما نفسي أضمك

تأملات في لقاء لم يزل جنينا"














يا ساكن جبين السما نفسي اضمك
واقولك بحبك
بحبك بحبك
ومهما تشرق تغرب بحبك
بتبعد تقرب بحبك بحبك
بتاخد عيوني مع كل طلعة
برفرف بقلبي واشد فـجناحي
و اطير جنب منك
مبعدش عنك
في نومك في صحوك
انا جنب منك
ما انا حتة منك
ومهما بتبعد بـحسك قصادي
عبيرك ساجني
ويا محلي سجنك
ولا ضعف مني
ولا قوة منك
أسير بالارادة
و لو غصب عنك
يا ماسك وريدي بتنقش تاريخي
بدايتي ونهايتي
بتنحت في قلبي
بتعزف حكايتي
علي الناي بخفة
سطورك قصيدتي
وعشقك روايتي
علي سفح قلبي وقفت وبنادي
وعارف هتسمع
وعاوز اقولك
ومن غير ما اقولك
ما صوتي واصلك
و قلبك شايفني
و عينك تدلك
علي الارض واقف بشوف طير وطاير
وبجري كما الطفل وافرد دراعي
وبـحسد جناحه
لانة في صباحه
بيطلق سراحه
يقرب حبيبه
و يرمي فـ حموله
وينفض جراحه


يا طيري ما ترجع
بعادك بيوجع
و وعد اما ترجع
,,, ,,, ,,,


هترجع يا طيري
تلاقيني واقف
كما كنت واقف
في لحظة قلوعك
للحظة رجوعك
هتشرق في لحظة
وهجري وهتجري
وترمي في حجاتك
تلم في شتاتي
وأّلم في أهاتك
و ع الارض نحكي
ونضحك ونبكي
هاشيلك واضمك
ترفرف برجلك
هتبكي في عيوني
وهمسح دموعك
في حضني هتشكي
فـ هلمس خدودك
هتضحك عيونك
فـ تفرح وتحكي
عشان حتة منك
عشان حتة مني
وننسي اللي رايح
وننسي اللي جاي
وتعلي حكاياتي
وتحكي حكاياتك
و ننسي حجاتك
ونشبك ايدينا
ونجري نغني
ونفضل نغني
ونجري نغني و ... نفضل نغني
.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق